Včelí vosk v kosmetice – jak vybrat ten nejlepší

Při výrobě domácích mastí a kosmetiky se často používá včelí vosk k zahuštění olejů a také pro své ochranné a vyživující vlastnosti. Můžete jej koupit v e-shopech nebo přímo od včelaře. Ten musí být určitě nejlepší, ne? Bohužel jsem se mnohokrát setkala s tím, že takovýto vosk není příliš kvalitní a často je plný nečistot. Proto jsem rozhodla sepsat článek, který vám pomůže spolehlivě poznat kvalitní vosk vhodný do vaší kosmetiky. Pojďme se podívat na včelí vosk v kosmetice!

Vosk přichystaný pro výrobu mastí – 10g

Pokud půjdete za včelařem, že byste rádi od něj odkoupili vosk, řekněte mu, že jej potřebujete k výrobě mastí. Někteří včelaři určitě budou vědět, který je vhodný. Bohužel se stává, že s tím včelař nemá žádnou zkušenost a tak vám prodá vosk, který pro tento účel vhodný není.

 

Jaký vosk tedy po svém včelaři chtít?

Ptejte se po panenském vosku z volné stavby. Je to trochu krkolomné, ale přesně takový vosk potřebujete.

Volná stavba – panenský plást

Jaký je rozdíl mezi voskem klasickým a panenským z volné stavby?

 

 

     Panenský vosk je lehce nažloutlý a získává se z plástů, které nikdy nebyly zakladeny včelí královnou. Takové plásty jsou krásně světlé a “čisté”. Je třeba ještě zdůraznit, že vosk musí být z volné stavby (tzv. divočiny). Tedy takový, kde není použita mezistěna. Tu včelař vkládá do rámku, aby usnadnil včelám stavbu plástu.

     Mezistěna se vyrábí také ze včelího vosku, ale prochází většinou chemickým čištěním a v neposlední řadě může být pančovaná parafínem. A ten určitě ve své kosmetice nechceme.

Mezistěna, tmavý plást a panenský plást

      Tmavé plásty, které strávily ve včelách několik sezón, byly mnohokrát zakladeny včelí královnou. Právě v nich se vyvíjely mladé včely. Díky tomu si získaly tmavou barvu. Navíc byly nejspíše v úle i během léčení a tím byly kontaminovány zbytky léčiv a jsou tak pro použití v kosmetice naprosto nevhodné.

Tmavý plást

     Včelař většinou moc vosku z panenské volné stavby nemá. Je tu  ale ještě jeden způsob, jak získat čistý vosk nezatížený žádnou chemií. Z voskových víček při vytáčení medu.

Co jsou to vosková víčka? Včela sbírá nektar a přeměňuje ho na med, ten pak je ukládán do plástů a každá buňka plástu je po naplnění zavíčkována voskem. Dělají to proto, aby se do plástu vešlo co nejvíce medu a aby byl “zakonzervován” na zimu.

      Při vytáčení medu se musí tyto víčka odstranit, aby se dal med vytočit v medometu. Tyto víčka jsou z čistého panenského vosk – ideální pro kosmetické použití.

Koláč ze včelího vosku

     Včelí vosk můžete dostat buď ve formě plástů nebo víček po vytáčení, které si musíte sami vytavit a vyčistit. Nebo ve formě voskového koláče (již vytavený čistý vosk). Pokud je koláč světlý a bez nečistot, je pravděpodobné, že máte kvalitní vosk. Pokud je tmavý, raději bych jej s díky odmítla a zeptala se jinde. Pořád platí, že se musí jednat o panenský vosk z volné stavby.

     Poslední pravidlo, které je třeba dodržet, je, že vosk nesmí být v úle v době léčení (od léta do jara). Takový vosk může obsahovat stopy po léčivech, která se během léta a podzimu aplikují na včelstva při boji proti kleštíkovi – včelímu parazitovi.

     Včelaři často nevědí, že je tím vosk kontaminován a nelze ho už použít pro tyto účely.

Srovnání světlého a tmavého plástu

     K čemu je tedy vhodný vosk, který je vytaven z tmavých plástů a z těch, které “prošly” léčením?

Takový vosk se používá na svíčky, dekorační předměty nebo se z něj vyrábí mezistěny a znovu vrací včelám ke stavbě včelího díla.

     Jaký vosk používám já?

Já na výrobu mastí používám vosk z voskových víček, které mi zůstanou po medobraní. O zpracování vosku z plástů a víček jsem připravila samostatný článek.

Doufám, že vám článek pomůže alespoň trochu se zorientovat při výběru vosku od svého včelaře. V případě jakýchkoli dotazů a pokud budete potřebovat s výběrem vosku poradit, klidně mi napište, ráda vám pomůžu.

     Zdenka

Sdílejte článek s přáteli

Má mýdla konečně k prodeji!

 

 

 

Navštivte náš e-shop

 

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Hydroláty – co umí a jak si je vyrobit doma?

Hydroláty – co umí a jak si je vyrobit doma?

Hydroláty - co umí a jak si je vyrobit doma? Poprvé v životě jsem se setkala s hydrolátem díky výrobě přírodní kosmetiky - byl v receptu na pleťový krém. Hned jsme si musela jeden hydrolát objednat. Byl to růžový hydrolát a ve chvíli, kdy jsem si ho poprvé oňufňala,...

Včelnice z jara – jak to u nás vypadá?

Včelnice z jara – jak to u nás vypadá?

    Včelnice z jara - jak to u nás vypadá? Chcete vědět, jak to vypadá u nás na včelnici? Jak se letos daří našim včelám a jak jsme vlastně přezimovali? Tak pojďte dál do naší včelnice 🙂 Vítejte u nás!   Jak jsme přezimovali?     My dobře, včely už trochu hůře. Letos...

Balzám na štípnutí hmyzem – recept

Balzám na štípnutí hmyzem – recept

      Balzám na štípnutí hmyzem - recept        Začalo jaro a já se pustila do prvních prohlídek svých včelstev. Včelař se při své práci vždycky setká s včelím žihadlem, během sezóny jsou to i desítky včelích bodnutí. I já si dvě takové odnesla z první návštěvy...

Líbí se vám naše tvorba? Nenechte si nic ujít.

Každý týden nový článek

O přírodních mýdlech, kosmetice, včelaření anebo jen tak, o životě a podnikání. Nechte nám tady e-mail a budete o novém článku vědět jako první.

Kdo vlastně jsem?

Jmenuji se Zdenka a jsem tvořivá duše. Jak jsem se vůbec dostala k mýdlaření, včelaření a vůbec k tomu, kým jsem dnes, se můžete dočíst zde.

čERSTVĚ Z DÍLNIČKY NA INSTAGRAMU

Doporučujeme

Mnoho z vás se mě ptá, kde ráda nakupuji. Tak jedním z mých nejoblíbenějších je právě nature-store.cz