Mýdlářská dílnička VII. – Spuštění e-shopu a prodeje
Od spuštění e-shopu prvního listopadu minulého roku uběhlo už deset měsíců. Je proto ideální čas se ohlédnout na naše dosavadní počínání. A proto vás dnes zavedu zpátky v čase, do doby těsně před zahájením prodeje. Ukážu vám zákulisí naší mýdlárny v okamžicích před spuštěním e-shopu. Co vše bylo třeba připravit, kolik mýdel jsme měli nachystáno, naše marketingové snahy a další. Byla to neskutečná jízda – a to jsme nevěděli, že se teprve rozjíždíme…
Vybíráme datum spuštění
O datu spuštění jsme uvažovali dlouho. Původní (nutno říci optimistické) plány počítaly se srpnem, ale brzy jsme zjistili, že je to nereálné. Uvažovali jsme až o prosinci, abychom měli vše nachystáno, ale to jsme vyloučili – jestli jsme chtěli, aby lidé nadělili naše mýdla ostatním pod stromeček, museli jsme spustit dříve.
A tak padlo datum prvního listopadu.
Do tohoto data jsme si byli téměř jisti, že dokážeme vše zařídit – dokončit atestaci mýdel, nechat vyrobit krabičky, vyrobit dostatek mýdel, nachystat e-shop a tisíce maličkých věci, bez kterých by to prostě nešlo. Bylo toho hodně, a tak jsme se pustili do práce.
Krabičky dopadly skvěle, lidé z TopTisk jsou prostě profesionálové a pár týdnů po zadání objednávky nás doma čekalo několik tisíc krabiček. Skládání mohlo začít. Stejně tak to bylo i s atesty mýdel od pana Svobody – deset tlustých šanonů nám potvrdilo, že mýdla jsou naprosto v pořádku a mohou směle do prodeje. To byly dvě velké věci, které jsme neměli přímo pod kontrolou a jakmile byly obě splněny, spadl nám obří kámen ze srdce.
Teď už to bylo jen na nás.
Hory a hory krabiček, které čekaly na poskládání. Zdlouhavá práce, zároveň ale překvapivě dobrá meditace.
Ukaž mi fotky a já ti řeknu jaký jsi mydlář
Další velkou neznámou pro nás byly fotky – ty prostě na internetu prodávají a bez nich to nejde. Uvažovali jsme o profesionálním fotografovi, ale nejdřív si to chtěla vyzkoušet Zdenka sama. Přeci jen dříve fotila, má za sebou pár kurzů, hromadu fotek a pořádného Canona. Nakupila si tedy v květinářství spoustu dekorací a kytek a focení začalo.
Trvalo to bezmála dva dny, ale výsledek prostě stál za to. Nejen proto, že vypadal profesionálně, ale protože těmto fotkami určila jednotný styl, kterého se držíme dodnes.
Počítal jsem, že strávím spoustu času v postprodukcí (úprava fotek v grafickém programu, běžná součást všech profesionálních fotografií), ale nakonec mi už moc práce nezbylo. Stačilo jen oříznout, vytáhnout kontrast a mýdla mohly jít do světa.
Tedy, skoro. Nejdříve bylo potřeba udělat ještě e-shop, kde budeme moci fotky, spolu s mýdly, umístit.
Takto vypadalo focení našich produktových fotografií. Neměli jsme studiová světla a vybavení za desítky tisíc, jen dobrý foťák, velké okno a trochu vynalézavosti. Výsledné fotky si můžete prohlédnout na našem e-shopu.
Tvorba e-shopu na koleni
Jako každý krok, i tento byl hodně důležitý. Špatný e-shop nám mohl zlomit vaz, veškerá práce mohla přijít vniveč. Uvažoval jsem chvíli, že si necháme udělat internetový obchod na míru, ale ceny webařů mě rychle vyléčily. Řešení takzvaně z krabice jsem zavrhl, bál jsem se, že mě bude omezovat a nedovolí vytvořit to, co jsem si představoval.
Dnes už to vidím jinak, ale tehdy padlo rozhodnutí – e-shop udělám já.
Je komplet postavený na systému WordPress, na kterém jsem vybudoval i tento blog. Nabyté zkušenosti se sakra hodily, základy už jsem znal a tak pro mě neznámou bylo jen zapojení online prodeje. Obří výhodou WordPressu je, že téměř na vše existuje plugin, hotové řešení, které stačí zapojit. Neřeší to samozřejmě vše, ale díky těmto pluginům jsem byl schopný téměř zadarmo vytvořit celý e-shop, aniž bych musel nějak výrazněji programovat.
E-shop byl, naplnili jsme ho tedy zbožím a nechali softwarového testera – kolegu z práce – celý výsledek pořádně otestovat. Našel pár chybek, ty jsem opravil, a bylo hotovo. Internetový obchůdek byl připraven několik týdnů před spuštěním. Neuplynul ale ani jeden den, kdy bych e-shop pořád dokola do zblbnutí netestoval. Naštěstí, vždy fungoval perfektně.
Technicky bylo tedy vše hotovo. A co zbytek?
Náš internetový obchůdek dnes. Prošel mnoha drobnýma úpravama, ale v základu je pořád stejný, jako před rokem.
Marketing – aneb jak spustit a nezapadnout
Říká se, kvalita prodává sama. Bohužel, to už dnes neplatí. Na světě existuje spousta skvělých lidí a výrobků, o kterých v životě nikdo neslyšel. A neuslyší, protože o sobě nedávají vědět.
Nechtěli jsme dopadnout stejně a bylo nám jasné, že kdybychom jen tak spustili prodej, byli bychom namydlení. Proto jsme se pustili do marketingu.
Začátek naší snahy sahá vpodstatě ještě dříve, než jsme vůbec začali uvažovat o spuštění prodeje.
Jsme sdílné duše, neradi nic tajíme a snažíme se být otevření nejen tady na blogu, ale i na našem Facebooku a Instagramu. Zároveň nás mrzí tajnůskářství, které kolem sebe spousta obchodníků (ať už malých či velkých) šíří – snad ze strachu před konkurencí, snad aby jim zákazníci neviděli pod ruce. Nám tohle nevadilo, ba naopak nás hřálo vědomí, že lidi nezajímají jen naše výsledky, ale i cesta k nim.
Lidé nás rádi sledovali a sledují, čtou si naše pokroky a my se zase rádi “pochlubíme”, ukážeme, jak to vypadá v zákulisí. Díky tomuto přístupu jsme získali spoustu fanoušků způsobem, který pro nás byl přirozený. Teprve až teď zpětně vidím, že by tohle naše úsilí někdo mohl označit za marketing – pro nás v tom ale nebyl žádný kalkul, pro nás je to přirozený způsob komunikace a jsme rádi, že se tolik lidem líbí, co tvoříme.
Snažíme se sdílet vše od úplného počátku. Někteří z vás veteránů si možná ještě pamatujete – toto je vůbec první mýdlo, které Zdenka vytvořila. Krájelo se pozdě v noci, tak se na něj Zdenka nemohla dočkat.
Akce Mýdlo zdarma
Jednu velkou marketingovou akci jsme však naplánovali. I když výsledek pro nás byl nejistý, chtěli jsme to zkusit. Šlo o akci mýdlo zdarma k první objednávce, pokud se lidé přihlásí do našeho e-mailového seznamu. Tato akce měla výhody jak pro zákazníky, tak i pro nás a výrazně nám ulehčila start.
Díky tomu, že se lidé přihlásili do seznamu, jsme mohli udělat hrubý odhad, kolik mýdel máme na listopad nachystat. Zároveň jsme tímto dostali možnost zákazníky dále oslovovat a dodnes jim zasíláme maily s novinkami a akcemi.
Ti, kdo se přihlásili, zase na oplátku získali mýdlo zdarma k jakékoliv objednávce. Bylo to prostě výhodné pro obě strany, což je něco, na čem si dáváme záležet a na čem stavíme naše malé podnikání.
Sběr mailu jsme zahájili v červnu a ukončili v říjnu. Do té doby se přihlásilo několik stovek lidí o mýdlo zdarma a my tak zhruba věděli, jak se připravit a kolik mýdel nachystat…
Akce mýdlo zdarma byl velký risk, který se ale naprosto vyplatil. Oslovili jsme tak lidi, kteří by o nás jinak nevěděli a mnozí z nich se stali našimi věrnými fanoušky a zákazníky.
Mýdla, kam se podíváš
Vše bylo nachystáno. Krabičky, e-shop, marketing. Teď už jen vyrobit a nabalit mýdla. Výroba padla na Zdenku. Ta s ní neotálela a vpodstatě s ní začala hned, jakmile za sebou zavřeli dveře truhláři s novou linkou do naší provozovny. Dala si za úkol vytvořit sto mýdel od každého druhu, dohromady tedy 1000 kousků.
Nakonec se Zdence povedlo vytvořit celkově 700 mýdel, 70 kousků od každého druhu. Ukázalo se, že výroba v takovém množství v tak krátkém čase není procházkou růžovým sadem a vyžaduje čas a soustředění. A přeci jen, zbrusu nová mýdlárna se musí nějaký čas zajíždět, než si všechno sedne. Zdenka navíc při tomhle maratónu nasbírala spoustu nových vědomostí o tom, jak práci napříště zefektivnit. Kvóty jsme tak nedosáhli, ale i přesto to byl obří úspěch. Před Zdenčinou pílí smekám.
Zpočátku se nám to zdálo trochu nadstřelené, ale stoupající zájem nám jen a jen potvrzoval, abychom se tohoto čísla drželi. Neuplynul den, kdy by Zdenka netvořila mýdla. Našima dveřma a rukama prošly desítky kil surovin z celé republiky a celého světa. Teprve až to množství začalo chodit nám došlo, co za práci to Zdence dá.
Mýdla navíc nemohla tvořit až do listopadu – v listopadu už totiž musela být mýdla zralá. Snažíme se, aby naše mýdla zrála alespoň dva měsíce. Zdenka tak měla šibeniční termín. Ale zvládla ho s přehledem. Na konci října bylo v policích vyrovnáno dostatek zralých mýdel na spuštění prodeje. Ten pohled bych vám přál zažít. A ta vůně!
Jakmile mýdla začala dozrávat, zabalili jsme je do krabiček. Pár desítek od každého, tedy několik stovek dohromady.
Nakonec jsme ještě objednali obalový materiál – papír na balení, hromadu poštovních krabic, lepící pásky, dřevitou vlnu jako výplň. Vše bylo připraveno. Snad.
Po výrobě tolika mýdel bylo potřeba doplnit suroviny na další výrobu. Tohle je taková “menší” zásoba, kterou jsme si přivezli z jedné dovolené. Dole mýdlo Samet pro porovnání.
Nejdelší noc
Bylo 31. října 2018 a byli jsme připraveni. Než jsem šel prvního listopadu, ve dvě ráno, spát, zapnul jsem e-shop. Rozhodl jsem se, že e-mail s mýdlem zdarma pošlu ráno, jakmile vstanu. Naposledy jsem zkontrolovat funkčnost e-shopu a nervózní jsme se Zdenkou ulehli do postele. Moc jsme toho nenaspali – téměř rok snažení se měl konečně zúročit…
Jaký byl náš první den prodeje? Jaký byl týden, měsíc, první půl rok, rok?
Je toho tolik, že by se to do jednoho dílu nevešlo. A proto se brzy dočkáte dalšího dílu, kde vše popíšu – naše úspěchy, neúspěchy, co jsme čekali a co nás překvapilo. Máte se myslím na co těšit!
Pokud si chcete čekání zkrátit, můžete si přečíst předchozí díly o začátcích našeho podnikání a certifikaci mýdlárny.
Mydláření zdar!
Petr
Líbí se Ti moje tvorba? Nenech si nic ujít.
KLUB PŘÍMO OD VČELAŘKY
V klubu je zracopváno již více než 60 článků.
Členství v klubu ocení určitě ti,
kteří by rádi ke mě na kurz, ale nemají tu možnost.
Jak klub vlastně vypadá a na co se můžete těsit?
Budu pro Tebe po domluvě k dispozici na telefonu